© 2019 by Marcel Chyrzyński. All rights reserved.

  • Facebook Social Icon

BIOGRAFIA

Marcel Chyrzyński, ur. 1971 r. Ukończył z wyróżnieniem krakowską Akademię Muzyczną w klasie kompozycji prof. Marka Stachowskiego w 1995 r. Studiował instrumentację u prof. Krzysztofa Pendereckiego oraz muzykę komputerową u prof. Marka Chołoniewskiego. Kształcił się także u amerykańskich stypendystów Programu Fulbrighta: Richarda Boulangera, Cindy McTee i Rodneya Oaksa. Swój warsztat kompozytorski doskonalił na wielu kursach kompozytorskich: Internationale Akademie für Neue Komposition w Schwaz w Austrii (1994), Letnich Kursach Kompozytorskich w Białymstoku (1995), Internationale Werkstatt für Neue Musik und Computer w Stuttgarcie (1995), Międzynarodowych Warsztatach Muzyki Współczesnej Kraków/Stuttgart (1996) oraz Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (1996, 1997), pracując pod kierunkiem takich kompozytorów jak m.in.: Paul Patterson, Sylvano Bussotti, Claude Lefebvre, Joji Yuasa, Bogusław Schaeffer, Lidia Zielińska oraz  Hanna Kulenty.

 

W kolejnych edycjach Ogólnopolskiego Konkursu dla Młodych Kompozytorów im. Andrzeja Krzanowskiego w Bielsku-Białej otrzymał dwukrotnie I nagrodę: w 1988 za "Miniaturę" na klarnet solo, a w 1990 za "Trzy Preludia" na klarnet i fortepian. W 1994 r. za "Cztery liryki miłosne" na baryton i fortepian otrzymał I nagrodę w III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku. Za "Piece for Orchestra" otrzymał wyróżnienie w Konkursie Kompozytorskim Programu 2 Polskiego Radia w Warszawie w 1996 r. Otrzymał również dwukrotnie III nagrodę w II i III Ogólnopolskim Konkursie Kompozytorskim Musica Sacra w Warszawie: w 1996 za "Psalm 88" na chór mieszany i w 1997 za "...similes esse bestiis" na chór mieszany. Utwór "Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria" otrzymał w 1997 r. I nagrodę w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda w Warszawie. 

 

W 1998 r. uzyskał stopień doktora z zakresu kompozycji, a w 2010 doktora habilitowanego sztuk muzycznych. Obecnie jest adiunktem w Katedrze Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie oraz, od 2014, dyrektorem Instytutu Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki. Gościnnie wykładał na uczelniach w Meksyku (Universidad National Autónoma de Mexico w mieście Meksyk), Republice Południowej Afryki (University of Pretoria, University of Cape Town, University of the Witswatersrand w Johannesburgu), Korei Południowej (Yeungnam University w Daegu, Inje University w Gimhae), na Słowacji (Wyższa Szkoła Sztuk Scenicznych w Bratysławie), w Stanach Zjednoczonych (University of Southern California w Los Angeles, New York Conservatory of Music), we Włoszech (Conservatorio Statale di Musica w Latinie) i w Polsce (Instytut Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego), jak również w ramach międzynarodowych kursów kompozytorskich w Takefu, w Japonii oraz Seoul International Music Festiwal w Korei Płd.

 

Od 1995 r. jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich, a od 1998 r. jest członkiem Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W 2002 r. został członkiem Zarządu Krakowskiego Oddziału ZKP, a od 2005 r. członkiem Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. W latach 2005-07, 2009-11 oraz 2013-21 członek Zarządu Głównego ZKP.
Od 2014 roku jest dyrektorem Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów Krakowskich. Od 2016 r. jest prezesem Zarządu Związku Kompozytorów Polskich Oddziału w Krakowie.

Jego utwory wykonywane były w Polsce, Austrii, Niemczech, Anglii, Francji, Holandii, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Grecji, Kosowie, Rumunii, Finlandii, Estonii, Szwecji, Szwajcarii, Rosji, Gruzji, Iranie, Australii, Nowej Zelandii, RPA, Japonii, Korei Płd., Chinach, USA, Kanadzie, Meksyku, Brazylii, Panamie oraz na Słowacji, Białorusi i Ukrainie na wielu koncertach i festiwalach m.in.: Śląskie Dni Muzyki Współczesnej w Katowicach (1994, 2000, 2006, 2016), Międzynarodowy Festiwal Kompozytorów Krakowskich (1995-99, 2002-03, 2010-11, 2013, 2015-19), 

MOSAICO Music Festival w Krakowie (1995), Warszawska Jesień (1996), Musica Moderna w Łodzi (1997), Musica Polonica Nova we Wrocławiu (1998, 2006, 2008, 2014), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej Gaude Mater w Częstochowie (1997, 1998, 2015), Internationale Studienwoche für zeitgenössiche Musik w Hamburgu (1995), FIU Music Festival w Miami (2000), Festiwal Musica Nova w Helsinkach (2000), Witebski Festiwal Muzyczny (2001), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej KONTRASTY we Lwowie (2002), International Contemporary Music Festival The New Music Scene of Prishtina w Kosowie (2003), Festival  International  de musique en Catalogne w Ceret we Francji (2004), Cadaques International Festival of  Music w Hiszpanii (2004), Festiwal Muzyki Polskiej w Krakowie (2005, 2006, 2008, 2015), UltraSchall Festival für neue Musik w Berlinie (2006), Festiwal New Music New Faces w Krakowie (2006), Festiwal Prawykonań w Katowicach (2007), Sounds New Contemporary Music Festival w Canterbury (2009), ZXZW Festival w Tilburg w Holandii (2007, 2010), Portrety kompozytorów w Warszawie (2011), Focus Music Festival w Nowym Jorku (2011), Poznańska Wiosna Muzyczna (2013, 2018-19), International Contemporary Harpsichord Festival w Padwie we Włoszech (2013), Encuentro Universitario de Clarinete w Mexico City (2013), Golfstream w Kijowie (2014, 2015), Festiwal Muzyka w Starym Krakowie (2014), Sügisfestival w Tallinnie w Estonii (2014), Cool Capital Biennale w Pretorii w Afryce Południowej (2014), Annelie de Man Festival w Amsterdamie (2015), SWIK Festival w Eelde w Holandii (2015), Daegu International Contemporary Music Festival w Korei Pd. (2016), Takefu International Music Festival w Japonii (2016), Festiwal Muzyki Polskiej w Moskwie (2016), Krakowska Wiosna Wiolonczelowa (2017), Lviv Early Music Festival (2017), Krakowska Jesień Muzyczna (2017), Le Festival Franco-Polonais w Douai we Francji (2018), Dni Muzyki Karola Szymanowskiego (2018), Seoul International Music Festival (2018), Chopin & Friends Festival w Nowym Jorku (2018), New York City Electroacoustic Music Festival (2019), Tehran Contemporary Music Festival w Iranie (2019), Festiwal Wawel o zmierzchu w Krakowie (2019), Festiwal Le Forme Del Suono w Latinie we Włoszech (2019) oraz Kyiv Music Fest na Ukrainie (2019).

Jego utwory: "Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria" oraz "Quasi Kwazi I" i "Quasi Kwazi II" wykonane były na koncercie Dimensions of Time and Silence prezentującym muzykę polską i australijską w Sydney (1998), natomiast "Extended Perception of Echo for Strings" reprezentował polską muzykę współczesną na Midem Classique 2000 w Cannes. 

Jego kompozycje wydawane są przez PWM i Edition Ferrimontana - Frankfurt, ukazały się na 17 płytach kompaktowych (DUX, ZPR Records, Acte Préalable, Instytut Sztuki, PWM-DUX, Polskie Radio SA, Phasma-Music, AM w Krakowie i PGMaudio) oraz prezentowane były przez Telewizję Polską i koreańską KBS, a także radiofonie w Polsce, Holandii, Niemczech, Finlandii, Estonii i Australii.

Marcel Chyrzyński jest również twórcą muzyki teatralnej - jego zainteresowania skierowane są głównie na teatr współczesny. Stworzył m.in. muzykę do takich spektakli jak: "Słowa Boże" Ramona del Valle-Inclana, "Pan Paweł" Tankreda Dorsta, "Zabawa" Sławomira Mrożka, "Miłość Fedry" Sarah Kane, "Legoland" Dirka Dobbrow, "Tatuaż" Dei Loher, "Wścieklizna Show" Pawła Jurka, "Pokolenie porno" Pawła Jurka, "Testosteron" Andrzeja Saramonowicza, "Konrad Maszyna" Mateusza Pakuły, "Wejście Smoka. Trailer" Mateusza Pakuły, "Antyzwiastowanie" Marii Spiss oraz "Zemsta jest kobietą" Pawła Kamzy.

(...) Nie identyfikuję się z jakimkolwiek nurtem w muzyce, gdyż nie czuję takiej potrzeby. Po prostu piszę, a klasyfikacje pozostawiam muzykologom i teoretykom. 

(...) Moja muzyka zmienia się wraz ze mną. Jej ewolucja jest naturalnym, choć w pełni świadomym wynikiem mojego wewnętrznego rozwoju. 

(...) Uważam, iż nie należy poddawać się modom. Kompozytor powinien być autentyczny w tym co robi, bo jedynie to co prawdziwe może przetrwać próbę czasu. 

(...) W mojej twórczości aleatoryzm nie jest celem, lecz środkiem 
do uzyskania pewnych wartości brzmieniowych, tak jak wykorzystywana jest w utworach współczesnych technika fugi 
czy kanonu. 

(...) Fascynuje mnie również jazz lat 50-tych i 60-tych: Miles Davis, Jazz Messangers, jak też i ten najnowszy: Michael Brecker, Chick Corea, Keith Jarrett, Tomasz Stańko. 

 

Marcel Chyrzyński